Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord
Gepubliceerd op 28 oktober 2022

Een terugkerend rubriek in onze nieuwsbrief is het item “vijf vragen aan”. Voor deze nieuwsbrief zijn de vragen gesteld aan de secretaris van het Verantwoordingsorgaan, Roy Hesselink.

1)         Hoe ervaart u de huidige samenstelling van het Verantwoordingsorgaan?
Sinds de versterking van de positie van het Verantwoordingsorgaan binnen de Wet versterking bestuur pensioenfondsen bestaat het Verantwoordingsorgaan uit 2 actieve registerloodsen en 4 gepensioneerden. Deze aantallen beslaan precies de verhouding actieve Registerloodsen en pensioengerechtigden binnen het pensioenfonds. De functie van voorzitter wordt gevuld door een gepensioneerde Registerloods en de functie van secretaris wordt vervuld door een actieve Registerloods. Deze samenstelling stelt zeker dat er voldoende aandacht is voor evenwichtige belangen afweging en het verantwoordingsorgaan prima zijn taak kan vervullen.

 2)         U hebt het secretarisschap van dhr. Broers overgenomen, wat houdt deze rol in?
Als secretaris fungeer ik samen met de voorzitter als eerste aanspreekpunt voor het bestuursbureau of het bestuur; wat niet weg neemt dat wij als VO als een geheel optreden en gezamenlijk onze standpunten bepalen en besluiten nemen. In de huidige situatie met het bestuursbureau dat sinds drie jaar het VO ondersteunt, is de functie van secretaris kleiner geworden aangezien de documentatie en archivering allemaal uitgevoerd wordt door het bestuursbureau.

 3)         Wat is het tijdsbeslag dat de invulling van het VO-lidmaatschap van u vraagt?
Jaarlijks hebben wij als VO vijf vergaderingen, dit kan met het bestuur of met de visitatiecommissie zijn, maar ook onderling; daarnaast is er eenmaal per jaar ruimte voor een dag, wat wij in het pensioenfonds een kennissessie noemen, om onze kennis over de pensioenen, de wetgeving en de toekomst te vergroten. Daarnaast worden de leden van het verantwoordingsorgaan de mogelijkheid geven om het kennisniveau op peil te brengen en dat is afhankelijk van de ervaring en de opleidingen die al gevolgd zijn. Gemiddeld genomen zijn dat twee dagen per jaar met drie dagen voorbereidingstijd. In totaal ben ik een dag per 1 à 2 maanden bezig met het VO van het pensioenfonds.

 4)         Wat zijn voor u de aandachtspunten voor komende periode?
De aandachtspunten voor de komende periode zijn de uitbesteding bij Blue Sky Group, de IT ondersteuning die daarbij komt kijken en natuurlijk de Wet Toekomst Pensioenen en de werkzaamheden van onze Werkgroep Transitie Pensioenen in deze. Het VO hecht er veel waarde aan dat zoveel mogelijk deelnemers goed weten welke keuzes er gemaakt kunnen gaan worden en welke consequenties deze keuzes gaan hebben voor zowel pensioengerechtigden als voor actieve loodsen.

5)         Welke boodschap zou u de (ex)-registerloodsen mee willen geven betreffende het BPL.
Tot slot zou ik iedereen op willen roepen zo goed mogelijk de communicatie uitingen van het pensioenfonds tot u te nemen, vragen te stellen indien er vragen zijn en zeker ook toekomstige enquêtes zo goed mogelijk in te vullen en deel te nemen aan webinars op moment dat die georganiseerd worden door het pensioenfonds. Het is ons eigen fonds, dat is opgericht bij de verzelfstandiging van het Loodswezen in 1988; we mogen echt trots zijn op onze eigen pensioenfonds, dat zorgt voor een goede arbeidsongeschiktheidsverzekering, een solide oudedagsvoorziening  en voor onze nabestaanden. Ik onderschrijf het motto van, voor en door (ex)registerloodsen volledig en hoop dat u dat ook doet.